حمید رابعی

مدیر انتشارات قرآنیوم ، مدیر مسئول پایگاه اینترنتی اربعین و مجری طرح احیاء دستخط و بازآفرینی آثار ائمه اطهار علیهم السلام

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

آموزش سفارش استاپ لیمیت و فیوچرز در صرافی کوکوین

کوکوین پس از بایننس، کوین بیس، هوبی و اف‌تی‌ایکس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات است و حجم معاملات ارزهای دیجیتال مختلف در این پلتفرم به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در روز هم می‌رسد. پس از اجباری‌شدن احراز هویت در صرافی بایننس، طبق نظرسنجی‌ها این پلتفرم به جایگزین اصلی معامله‌گران ایرانی هم تبدیل شده است و با وجود تحریم‌ها، هزاران معامله‌گر ایرانی به سمت این پلتفرم حرکت کرده‌اند تا بتوانند «ترید ارزهای دیجیتال» را ادامه بدهند.

دانلود مستقیم اپلیکیشن صرافی کوکوین

مانند بایننس، کوکوین هم به‌طور رسمی اعلام کرده است که مایل نیست به ساکنان کشورهای تحت‌تحریم خدمات ارائه کند؛ اما احراز هویت در این پلتفرم هنوز اجباری نشده است. با توجه اهمیت این موضوع که کاربران ایرانی زیادی در کوکوین فعالیت می‌کنند تصمیم گرفتیم برای آموزش این صرافی یک مقاله جامع بنویسیم.

در این راهنما ضمن معرفی مختصر کوکوین، ابتدا نحوه ساخت حساب و برقراری امنیت آن را آموزش می‌دهیم و سپس یاد می‌گیرید که چگونه در این صرافی ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

این مقاله صرفاً آموزشی است و مجموعه ارزدیجیتال هیچ توصیه‌ای مبنی بر فعالیت در هریک از صرافی‌های ارزدیجیتال ندارد.

معرفی کوکوین و مقایسه‌ای با بایننس

کوکوین (Kucoin) به‌زبان ساده، یک بستر جهانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که صدها هزار کاربر از سراسر جهان دارد و بیش از ۴۰۰ ارز دیجیتال در آن خریدوفروش می‌شود. ساخت حساب در سایت کوکوین کاملاً رایگان است و در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود. مدل کسب‌وکار این صرافی بر اساس کمیسیون است؛ یعنی فعالیت‌ها در این صرافی رایگان است؛ اما برای انجام هر معامله، درصد ناچیزی (اغلب ۰.۱٪) از مبلغ معامله به‌عنوان کمیسیون کوکوین برداشته می‌شود.

این صرافی در سال ۲۰۱۷ افتتاح شده است؛ اما تیم کوکوین در بخش «درباره ما» وب‌سایت نوشته‌اند که از اواخر ۲۰۱۳ روند بنیان‌گذاری این صرافی آغاز شده است. در زمان نوشتن این مقاله (اواسط ۲۰۲۱)، حجم معاملات روزانه کوکوین به‌طور میانگین به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد. این عدد اگرچه حدود ۲۰ برابر کمتر از حجم معاملات بایننس است، همچنان نقدشوندگی بالایی را ایجاد می‌کند و برای بخش بزرگی از معامله‌گران کافی است. کوکوین مدعی است بیش از ۸ میلیون کاربر دارد.

طبق اسناد و گزارش‌های موجود در اینترنت، دفتر اصلی کوکوین در جمهوری سیشل واقع است؛ اما طبق گفته خود این صرافی در اقصی نقاط دنیا مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور دفاتر دیگری هم دارد.

همچنین بر اساس اطلاعات لینکدین کوکوین، جانی لیو (Johnny LYU) مدیرعامل این صرافی است. او که چینی‌الاصل است، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارد؛ اما مانند چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس محبوب و فعال نیست.

آموزش کامل صرافی کوکوین
جانی لیو،‌ مدیرعامل کوکوین

در سپتامبر ۲۰۲۰ صرافی کوکوین هک شد. ابتدا اعلام شد بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های دیجیتال مختلف از این صرافی به سرقت رفته است؛ اما بعد مشخص شد که این عدد بیش از ۲۵۰ میلیون دلار بوده است. البته این شرکت پس از هک موفق شد با استفاده از صندوق بیمه‌ای که از قبل اختصاص داده بود، پول‌های به‌سرقت‌رفته را به کاربران پس بدهد.

مانند بایننس، علاوه بر امکان معامله در وب‌سایت، کوکوین برای موبایل اپلیکیشن مخصوص دارد که ترید را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

از نظر تجربه کاربری، بدون اغراق باید گفت کارکردن با کوکوین به‌راحتی بایننس نیست و شرایطی مانند دو حسابه‌بودن (حساب اصلی و حساب تریدینگ) در یک اکانت و همچنین اجباری‌بودن تعیین یک رمز دوم (تریدینگ پسورد) برای معامله باعث شده است فرایند معامله‌گری در کوکوین دشوارتر به نظر برسد؛ اگرچه کوکوین می‌گوید این محدودیت‌ها را برای امنیت بیشتر پیاده‌سازی کرده است.

کوکوین چگونه کار می‌کند؟

سبک کارِ کوکوین مانند بایننس و سایر صرافی‌های متمرکز است. به‌زبان ساده، خریداران و فروشندگانی که در کوکوین فعالیت می‌کنند، سفارش خرید یا فروش خود را ثبت می‌کنند و این پلتفرم به‌صورت خیلی سریع معامله بین خریداران و فروشندگان را جوش می‌دهد و در ازای آن مقداری کمیسیون از معامله دریافت می‌کند.

به‌عنوان مثال، وقتی یک سفارش خرید ثبت می‌کنید، سیستم کوکوین در میان سفارش‌های فروش منطبق با سفارش شما که معامله‌گران دیگر ثبت کرده‌اند، می‌گردد و سفارش شما را تکمیل می‌کند.

بنابراین کوکوین مانند بایننس خودش بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری نمی‌فروشد، بلکه یک پلتفرم واسطه بین خریداران و فروشندگان است و از هر معامله مقداری کارمزد برمی‌دارد.

معمولاً کاربران در این صرافی حساب خود را با بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری شارژ می‌کنند و سپس با تبدیل آن به ارز دیجیتال دیگر ترید می‌کنند.

بیشتر معامله‌گران ایرانی برای انجام معامله در این صرافی‌ها ابتدا از سایت‌های صرافی ایرانی، بیت کوین یا تتر خریداری می‌کنند و سپس با انتقال ارزهای خریداری‌شده به کوکوین، معامله انجام می‌دهند.

 

کارمزد کوکوین

کارمزد کوکوین مانند بایننس در سطوح مختلف کاربری متفاوت است. به‌عنوان مثال، افرادی که حجم معاملات ماهانه‌شان به زیر ۵۰ بیت کوین می‌رسد، برای هر معامله ۰.۱٪ از مبلغ معامله را پرداخت می‌کنند.

کارمزدهای کوکوین
کارمزدهای صرافی کوکوین در سطوح مختلف

کوکوین مانند بایننس برای واریز و شارژ حساب کارمزدی دریافت نمی‌کند؛ اما برداشت‌ها از این صرافی کارمزد دارد که نسبت به نوع ارز دیجیتال متغیر است.

حالا که با کوکوین آشنا شدید، مستقیم به سراغ آموزش این صرافی می‌رویم؛ اما پیش از آن لازم است به چند نکته مهم اشاره کنیم.

قبل از ثبت‌نام در کوکوین بخوانید!

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، کوکوین به‌طور رسمی در بخش حقوقی خود اعلام کرده است که به ساکنان کشورهای تحریم‌شده خدمات نمی‌دهد؛ اما احراز هویت در این صرافی هنوز اجباری نیست و معامله‌گران ایرانی زیادی با تغییر آی‌پی در این پلتفرم فعالیت می‌کنند. کاربران قادرند تا روزانه ۵ بیت کوین بدون احراز هویت برداشت کنند.

از نظر ریسک مسدودشدن حساب، کوکوین مثل بایننس هر لحظه ممکن است حساب‌های مشکوک را مسدود کند؛ با این تفاوت که خطر در کوکوین می‌تواند بیشتر هم باشد؛ چراکه تجربه کاربران نشان می‌دهد بایننس قبلاً پس از مسدودکردن حساب با یک احراز هویت ساده اجازه برداشت دارایی را صادر می‌کرد؛ اما درباره کوکوین این موضوع دست‌کم فعلاً مشخص نیست.

با توجه به این موضوع، معامله‌گران حرفه‌ای توصیه می‌کنند مانند بایننس قبل از ثبت‌نام در صرافی کوکوین هم به نکات زیر توجه کنید تا ریسک مسدودشدن حساب شما کاهش یابد:

آی‌پی ایران هرگز

هرگز با آی‌پی (IP) ایران وارد کوکوین نشوید و حتماً با نرم‌افزارهایی مانند V.P.N آی‌پی خود را تغییر دهید.

به‌دلیل شرایط قانون‌گذاری ایالات‌متحده، از کشوری به‌جز آمریکا متصل شوید و سعی کنید از نرم‌افزارها و اشتراک‌هایی استفاده کنید که همیشه بتوانید کشور خود را ثابت نگه دارید. مثلاً اگر با آی‌پی کشور هلند در کوکوین ثبت‌نام کردید، همیشه با آی‌پی‌ هلند به صرافی وارد شوید و از تغییر مداوم کشور اجتناب کنید.

پیشنهاد معامله‌گران حرفه‌ای استفاده از یک سرور مجازی (VPS) است. سرور مجازی را مانند یک کامپیوتر در نظر بگیرید که در یک کشور خارجی قرار دارد و همیشه روشن است و شما می‌توانید با گوشی یا کامپیوتر از راه دور به آن دسترسی پیدا کنید و از طریق آن وارد سایت کوکوین شوید. شرکت‌های معتبر زیادی از جمله میهن وب‌ هاست سرور مجازی مخصوص ترید به فروش می‌رسانند.

شماره موبایل ایران وارد نکنید

پس از ثبت‌نام در کوکوین، از شما خواسته می‌شود که برای امنیت بیشتر، تأیید دو عاملی (۲FA) را فعال کنید. با فعال‌سازی تأیید دو عاملی، برای ورود به حساب علاوه بر واردکردن گذرواژه، باید از طریق یک عامل دیگر هویت خود را تأیید کنید. برای این کار دو راه دارید:

  • واردکردن شماره موبایل برای ارسال کد تأیید پیامکی در هر بار ورود
  • استفاده از نرم افزار «Google Authenticator» و واردکردن کد داخل آن در هر بار ورود

پیشنهاد می‌شود از گزینه دوم استفاده کنید تا نیاز به افشای شماره موبایل نباشد.

تمام موارد فوق خطر را کاهش می‌دهند؛ اما ریسک را به صفر نمی‌رسانند و نمی‌توان تضمینی برای مسدودنشدن حساب ارائه کرد. اگر حساب شما در کوکوین مسدود شد، به پشتیبانی (چت آنلاین) این صرافی یک پیام به زبان انگلیسی ارسال کنید و درخواست برداشت کنید. در صرافی بایننس کاربران زیادی توانسته بودند دارایی خود را پس از مسدودشدن برداشت کنند؛ اما درباره کوکوین هنوز مشخص نیست که آیا این صرافی پس از مسدودکردن اجازه برداشت می‌دهد یا نه.

آموزش ساخت حساب در صرافی کوکوین

برای ساخت حساب کاربری در صرافی کوکوین طبق آموزش زیر عمل کنید:

  1. وارد وب‌سایت کوکوین به آدرس Kucoin.com شوید و در صفحه اصلی روی دکمه «Register» کلیک کنید. اگر تمایل داشتید، برای حمایت از این محتوا می‌توانید از طریق این لینک معرفی مستقیم به صفحه ثبت‌نام بروید.

دانلود مستقیم اپلیکیشن صرافی کوکوین

  1. آموزش کامل صرافی کوکوین
  2. در صفحه ثبت‌نام کوکوین، ثبت‌نام با ایمیل را انتخاب کنید و سپس فرم ثبت‌نام را با ایمیل و گذرواژه انتخابی خود پر کنید.حتماً یک ایمیل معتبر وارد کنید، چون برای شما لینک تأیید ارسال می‌شود و بعدها در صورت وجود مشکل به این ایمیل نیاز خواهید داشت.

    پس از واردکردن ایمیل باید روی دکمه «Send Code» بزنید تا به ایمیل‌تان کد تأیید ارسال شود. به ایمیل خود مراجعه کنید و کد تأیید را در کادر بعدی صفحه ثبت‌نام وارد کنید.

    سپس یک گذرواژه قدرتمند برای خود انتخاب کنید. گذرواژه انتخابی شما باید بیش از ۸ کارکتر و شامل اعداد و حروف انگلیسی (کوچک و بزرگ) باشد.

    اگر کسی صرافی کوکوین را به شما معرفی کرده است، می‌توانید در بخش «Referral Code» کد دعوت او را وارد کنید تا از کمیسیون معاملات شما سود ببرد. واردکردن کد دعوت تأثیری بر حساب شما نمی‌گذارد و درآمد فرد از طرف کوکوین پرداخت می‌شود. با این حال، این بخش اختیاری است و می‌توانید آن را خالی بگذارید.آموزش کامل صرافی کوکوین
  3. حالا حساب شما در کوکوین ساخته شده است.

فعال‌‌کردن تأیید هویت دو عاملی

پس از ساخت حساب در کوکوین، برای امنیت بیشتر باید تأیید هویت دو عاملی را فعال کنید. کوکوین بدون فعال‌کردن تأیید هویت دو عاملی اجازه برداشت موجودی را نمی‌دهد؛ بنابراین حتماً نیاز است که این ویژگی را برای حساب خود فعال کنید.

تأیید هویت دو عاملی (Two-factor authentication) یا به اختصار «۲FA»، روشی برای ورود به یک حساب کاربری است که در آن سیستم برای این‌که مطمئن شود کسی که قصد ورود دارد خودِ کاربر است (و مثلاً یک هکر نیست)، دو عامل مختلف برای تأیید هویت طلب می‌کند. این دو عامل عبارت‌اند از:

  • چیزی که سیستم می‌داند (مانند گذرواژه حساب)
  • چیزی که اثبات کند خودِ شما آن گذرواژه را وارد کرده‌اید نه شخص دیگری. عامل دوم می‌تواند یک رمز یکبارمصرف – که از گذرواژه جداست – باشد یا تأیید ایمیل و یا تأیید پیامکی.

همان طور که گفتیم، در کوکوین برای فعال‌کردن تأیید هویت دو عاملی، هم می‌توان از پیامک استفاده کرد و هم از نرم‌افزار «Google Authenticator».

به‌دلیل تحریم‌ها و خطر بلوکه‌شدن حساب کاربران ایرانی در صرافی، بهتر است که از روش دوم یعنی نرم‌افزار تأیید گوگل استفاده شود تا نیاز به واردکردن شماره ایران نباشد.

برای فعال‌‌کردن تأیید هویت دو عاملی در کوکوین گام‌های زیر را طی کنید:

۱. نرم‌افزار Google Authenticator را روی گوشی خود نصب کنید.

ابتدا نرم‌‌افزار تأیید هویت گوگل را روی گوشی خود نصب کنید. این نرم‌افزار هم در گوگل‌پلی برای اندروید و هم در اپ‌استور برای iOS به‌صورت رایگان در دسترس است.

دانلود Google Authenticator برای اندروید

دانلود Google Authenticator برای iOS


۲. در حساب خود روی قسمت پروفایل بزنید و به بخش «Account Security» بروید.

ورود به بخش امنیت حساب در کوکوین
ورود به بخش امنیت حساب

۳. جلوی قسمت «Google Verification» روی دکمه «Set» بزنید.

تنظیمات امنیت / تایید گوگل (۱)
تنظیمات امنیت / تایید گوگل (۱)

۴. در بخش بعدی روی دکمه «Send Code» بزنید تا کد تأیید برای ایمیل شما ارسال شود. سپس کد را در کادر مشخص‌شده وارد کنید و «Next» را بزنید.

تنظیمات امنیت کوکوین / تایید گوگل (۲)
تنظیمات امنیت / تایید گوگل (۲)

۵. در مرحله بعد وارد برنامه Google Authenticator در گوشی خود شوید و کد QR موجود در صفحه را اسکن کنید. همچنین می‌توانید کد سبزرنگ نمایش‌داده‌شده را به‌صورت دستی وارد کنید تا یک کدساز برای شما روی برنامه Google Authenticator ساخته شود. سپس در کادر پایین کد موقتی را که برنامه به‌طور مرتب برای شما می‌سازد وارد کنید.

تنظیمات امنیت / تایید گوگل (۳)
تنظیمات امنیت / تایید گوگل (۳)

توجه: حتماً از کلید گوگل آتنتیکیتور (کد سبزرنگ) بک‌آپ بگیرید و آن را در یک جای امن ذخیره کنید. در صورت ایجاد مشکل برای گوشی تلفن همراه یا مفقودشدن آن، با این کلید می‌توانید دوباره از گوشی دیگر به کدساز دسترسی پیدا کنید.


۶. با مشاهده تیک سبز جلوی تأیید گوگل متوجه می‌شویم که تأیید دو عاملی برای حساب کوکوین فعال شده است. حالا برای هر بار ورود یا درخواست برداشت دارایی باید کدی که برنامه برای شما می‌سازد را هم وارد کنید.

فعال‌شدن تایید گوگل
فعال‌شدن تایید گوگل

فعال‌‌کردن رمز معامله (تریدینگ پسورد)

در کوکوین برای انجام معامله ارزهای دیجیتال باید علاوه بر گذرواژه حساب، یک رمز دوم ۶ رقمی هم برای انجام معامله انتخاب کنید. به‌گفته کوکوین، تریدینگ پسورد امنیت حساب کاربری را افزایش می‌دهد و در صورت هک حساب، از معامله‌کردن ارزهای دیجیتال به‌دست افراد دیگر جلوگیری می‌کند.

برای فعال‌کردن تریدینگ پسورد در کوکوین گام‌های زیر را طی کنید:

۱. در حساب خود روی قسمت پروفایل بزنید و به بخش «Account Security» بروید.

ورود به بخش امنیت حساب
ورود به بخش امنیت حساب

۲. جلوی قسمت «Trading Password» روی دکمه «Set» بزنید.

تنظیمات امنیت / تریدینگ پسورد (۱)
تنظیمات امنیت / تریدینگ پسورد (۱)

۳. در قسمت بعدی، از برنامه Google Authenticator کد موقت مربوط به حساب کاربری خود را وارد کنید و «Next» را بزنید.

تنظیمات امنیت / تریدینگ پسورد (۲)
تنظیمات امنیت / تریدینگ پسورد (۲)

۴. حالا رمز معامله‌گری ۶ رقمی خود را انتخاب کنید، در هر دو کادر صفحه وارد کنید و سپس روی دکمه «Confirm» بزنید.

تنظیمات امنیت / تریدینگ پسورد کوکوین (۳)
تنظیمات امنیت / تریدینگ پسورد (۳)

توجه: مطمئن شوید تریدینگ پسورد خود را فراموش نمی‌کنید. در صورت فراموشی این رمز ممکن است مجبور شوید وارد فرایند احراز هویت شوید.


۵. با مشاهده تیک سبز جلوی تریدینگ پسورد متوجه می‌شویم که گذرواژه معامله‌گری فعال شده است. از این پس برای انجام معامله باید این رمز را هم وارد کنید.

فعال‌شدن تریدینگ پسورد
فعال‌شدن تریدینگ پسورد

آموزش شارژ حساب کوکوین

برای شروع ترید در کوکوین، نیاز است که حساب خود را با یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین یا تتر شارژ کنید. امکان شارژ حساب با دلار و یورو هم وجود دارد؛ اما به حساب‌ بانکی/ اعتباری بین‌المللی نیاز دارد که برای کاربران ساکن ایران امکان‌پذیر نیست.

برای شارژ آسان حساب خود در کوکوین می‌توانید از یک سایت صرافی داخلی با ریال بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری را بخرید و سپس آن را به کیف پولی که کوکوین برای شما اختصاص داده است ارسال کنید.

برای این کار قدم‌های زیر را طی کنید:

۱. به بخش «Assets» وارد شوید و روی دکمه «Deposit» بزنید.

وارد حساب کاربری خود در کوکوین شوید و از بخش «Assets» که موجودی را نمایش می‌دهد، روی دکمه «Deposit» بزنید.

شارژ حساب کوکوین (۱)
شارژ حساب کوکوین (۱)

۲. ارز دیجیتال مدنظر خود را انتخاب کنید.

در بخش Deposit ارز دیجیتال مدنظر خود را انتخاب کرده و آدرس کیف پولی را که کوکوین به شما می‌دهد کپی کنید. سپس ارز دیجیتال را به آن آدرس ارسال کنید تا حساب شارژ شود.

توجه: حتما به نوع آدرس دریافتی برای واریز توجه کنید. به‌عنوان مثال، با توجه به کارمزدهای بالای شبکه اتریوم، صرافی‌های داخلی معمولاً تتر را به‌صورت توکن ترونی (TRC20) ارسال می‌کنند. بنابراین شما هم باید آدرس TRC20 را برای واریز انتخاب کنید.

شارژ حساب کوکوین (۲)
شارژ حساب کوکوین (۲)

پس از ارسال ارز دیجیتال به کیف پول کوکوین، باید مدتی (نسبت به هر ارز دیجیتال متغیر است) صبر کنید تا تراکنش در شبکه تأیید شود. سپس مبلغ به حساب شما اضافه می‌شود و می‌توانید ترید را آغاز کنید.

انتقال دارایی به حساب معاملاتی

پس از اینکه حساب خود را شارژ کردید، دارایی به حساب اصلی شما در کوکوین وارد می‌شود. برای اینکه بتوانید از آن برای ترید استفاده کنید باید دارایی را به حساب معاملاتی (تریدینگ اکانت) منتقل کنید.

برای این کار، گام‌های زیر را طی کنید:

۱. وارد بخش «Assets» شوید و از بخش حساب اصلی گزینه «Transfer» را انتخاب کنید.

از حساب کاربری خود وارد بخش «Assets» شوید. طبق تصویر پایین می‌بینید که موجودی در حساب اصلی (Main Account) شما قرار دارد. برای انتقال موجودی به حساب معاملاتی فقط کافی است روی «Transfer» بزنید.

انتقال دارایی به حساب معاملاتی (۱)
انتقال دارایی به حساب معاملاتی (۱)

۲. در پنجره بازشده می‌توانید موجودی حساب اصلی را به حساب معاملاتی منتقل کنید.

انتقال دارایی به حساب معاملاتی (۲)
انتقال دارایی به حساب معاملاتی (۲)

حالا همه چیز برای شروع معامله در کوکوین آماده است.

آموزش ترید در کوکوین

پس از ساخت حساب، فعال‌سازی ورود دو مرحله‌ای و شارژ حساب خود با استفاده از یک ارز دیجیتال، حالا نوبت به ترید یا همان معامله ارزهای دیجیتال می‌رسد.

برای ترید در کوکوین ابتدا باید به مارکت ارز دیجیتال مدنظر خود مراجعه کنید. مثلاً اگر تتر دارید و می‌خواهید آن را به بیت کوین تبدیل کنید، باید وارد مارکت‌های دلاری یا همان «USD Markets» شوید.

۱. به بخش مارکت‌ها بروید.

در صفحه اصلی کوکوین به بخش مارکت‌ها (Markets) بروید. سپس نسبت به ارز دیجیتالی که برای ترید دارید مارکت را انتخاب کنید. در اینجا به‌عنوان نمونه وارد مارکت‌های دلاری (تتر) یا « USD Markets» می‌شویم.

مارکت‌های کوکوین
مارکت‌های کوکوین

طبق عکس بالا، هر کدام از مارکت‌های کوکوین را توضیح می‌دهیم:

  1. مارکت‌های دلاری: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با تتر و سایر استیبل کوین‌ها وجود دارد؛ یعنی در این مارکت می‌توانید تتر بدهید و ارز دیجیتال دیگری بخرید یا اینکه ارز دیجیتال دیگری بدهید و تتر دریافت کنید.
  2. مارکت‌های بیت کوین: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با بیت کوین وجود دارد؛ یعنی می‌توانید بیت کوین بدهید و ارز دیجیتال دیگری بخرید یا اینکه ارز دیجیتال دیگری بدهید و بیت کوین دریافت کنید.
  3. مارکت‌های توکن کوکوین: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با توکن رسمی صرافی کوکوین (KCS) وجود دارد. معامله با این توکن شامل تخفیف کمیسیون می‌شود.
  4. مارکت‌های آلت کوین‌ها: در این مارکت امکان معامله آلت کوین‌هایی مانند اتریوم، ریپل و ترون وجود دارد. یعنی می‌توانید اتریوم، ریپل یا ترون بدهید و ارز دیجیتال دیگری بخرید یا اینکه ارز دیجیتال دیگری بدهید و اتریوم، ریپل یا ترون دریافت کنید.
  5. مارکت‌های دیفای: در این مارکت امکان معامله توکن‌های حوزه دیفای وجود دارد.
  6. مارکت‌های NFT: در این مارکت امکان معامله توکن‌های حوزه NFT وجود دارد.
  7. مارکت‌های اکوسیستم پولکادات: در این مارکت می‌توانید توکن‌هایی را که روی شبکه پولکادات کار می‌کنند معامله کنید.
  8. مارکت‌های ETF: در این مارکت‌ها امکان معامله صندوق‌های کریپتویی با اهرم وجود دارد. این بخش مخصوص معامله‌گران حرفه‌ای است و برای معامله‌گران مبتدی ریسک زیادی دارد.

۲. وارد صفحه معاملات جفت‌ارز مدنظر خود شوید.

فرض کنیم می‌خواهیم با استفاده از تتر در صرافی کوکوین بیت کوین بخریم. بنابراین وارد مارکت‌های دلاری می‌شویم و روی جفت‌ارز بیت کوین/ تتر (BTC/USDT) می‌زنیم تا وارد صفحه معاملات تتر در ازای بیت کوین و برعکس شویم.

جفت‌ارز بیت کوین/ تتر
جفت‌ارز بیت کوین/ تتر

پس از ورود به صفحه معاملاتی، در اولین اقدام رمز معامله‌گری (تریدینگ پسورد) خود را که قبلاً انتخاب کرده‌اید وارد کنید تا امکان معامله برای شما باز شود. اگر تریدینگ پسورد تنظیم نکرده باشید صرافی از شما می‌خواهد ابتدا این کار را انجام دهید. (بخش‌های بالاتر مقاله را بخوانید.)

تریدینگ پسورد
تریدینگ پسورد

در صفحه معاملات تتر و بیت کوین می‌توانیم با استفاده از تتر بیت کوین بخریم و یا در ازای تتر بیت کوین بفروشیم. به‌طور کلی صفحه معاملات در کوکوین به شکل زیر است:

صفحه معاملاتی کوکوین
برای مشاهده اندازه کامل روی تصویر بزنید

طبق تصویر بالا، مهم‌ترین بخش‌های صفحه معاملاتی کوکوین عبارت‌اند از:

  1. وضعیت جفت‌ارز در یک روز گذشته. در عکس بالا وضعیت قیمت بیت کوین نسبت به تتر طی ۲۴ ساعت اخیر را مشاهده می‌کنید.
  2. فهرست سفارشات فروش را نشان می‌دهد. در عکس بالا فهرست سفارشات فروش بیت کوین در ازای تتر را مشاهده می‌کنید.
  3. فهرست سفارشات خرید را نشان می‌دهد. در عکس بالا فهرست سفارشات خرید بیت کوین با تتر را مشاهده می‌کنید.
  4. نمودار قیمت را نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای تحلیل استفاده کرد.
  5. در اینجا می‌توان نوع سفارش را انتخاب کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم.
  6. فرم سفارش خرید
  7. فرم سفارش فروش
  8. در این قسمت سفارشات باز (آنهایی که هنوز تکمیل نشده‌اند) و تاریخچه معاملات نمایش داده می‌شود.
  9. تاریخچه معاملاتِ این صفحه به‌صورت لحظه‌ای در این بخش نمایش داده می‌شود.
  10. امکان تغییر حالت به معاملات مارجین (دریافت وام چند برابر سرمایه برای ترید) و معاملات فیوچرز (استفاده از اهرم‌های بالا) در این بخش وجود دارد. بخش اسپات (Spot) به‌معنای معاملات معمولی است.

انواع ترید در کوکوین

برای اینکه ساده‌تر با ترید آشنا شوید، به‌طور کلی در کوکوین به دو روش می‌توان ترید انجام داد:

  • ترید سریع
  • تریدِ با برنامه

ترید سریع در کوکوین

برای ترید سریع یک ارز دیجیتال در کوکوین باید از داخل صفحه معاملات و فرم خریدوفروش، نوع سفارش را «Market» قرار دهیم. در این نوع سفارش، صرافی به‌طور خودکار بهترین قیمت موجود را برای ما پیدا می‌کند و سفارش سریع تکمیل می‌شود.

مثلاً فرض کنید قصد داریم خیلی سریع با استفاده از تتر بیت کوین بخریم. برای این کار از قسمت فرم خرید بیت کوین در صفحه معاملات اقدام می‌کنیم.

خرید بیت کوین
خرید بیت کوین

در قسمت خرید بیت کوین، نوع سفارش را روی «Market» قرار می‌دهیم.

انتخاب بهترین قیمت بازار
انتخاب بهترین قیمت بازار (۱)

حالا فقط کافی است مقدار مدنظر خود را برای خرید وارد کنید. با انتخاب هریک از گزینه‌های ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ درصد می‌توانید مشخص کنید که چه مقدار از دارایی شما به خرید اختصاص پیدا کند. مثلاً اگر ۱۰۰ درصد را انتخاب کنید تمام دارایی شما به ارز دیجیتال مدنظرتان تبدیل می‌شود.

انتخاب بهترین قیمت بازار (۲)
انتخاب بهترین قیمت بازار (۲)

فرایند فروش سریع هم به همین صورت ولی برعکس انجام می‌شود.

تریدِ با برنامه در کوکوین

خریدوفروش با برنامه به‌معنای زمانی است که تحلیل زمان‌دار انجام داده‌اید و می‌خواهید مثلاً در یک قیمت خاص ارز دیجیتال خریداری کنید یا مثلاً وقتی قیمت به یک نقطه خاص رسید، سیستم به‌طور خودکار سفارش شما را ثبت کند. برای این کار باید نوع سفارش را روی لیمیت (Limit) یا استاپ لیمیت (Stop-Limit) تنظیم کنید.

سفارش لیمیت

سفارش لیمیت سفارشی است که در یک قیمت خاص ثبت می‌کنید و زمانی که قیمت‌ها به قیمت درخواستی شما برسد، تکمیل می‌شود. مثلاً فرض کنید قیمت فعلی بیت کوین ۴۸,۰۰۰ دلار است؛ اما طبق تحلیل خود پیش‌بینی می‌کنید که بیت کوین سقوط می‌کند و می‌خواهید آن را در ۴۵,۰۰۰ دلار بخرید، بنابراین می‌توانید یک سفارش لیمیت خرید با قیمت ۴۵,۰۰۰ دلار ثبت کنید تا زمانی که قیمت به آن نقطه رسید، سفارش شما تکمیل شود.

سفارش لیمیت
سفارش لیمیت

سفارش استاپ لیمیت

در سفارش استاپ لیمیت به سیستم می‌گویید: «وقتی قیمت به رقم X رسید، سفارشی با رقم Y برای من ثبت کن.» با این نوع سفارش می‌توانید حتی وقتی حضور ندارید، معامله انجام دهید. تریدرها از این نوع سفارش برای توقف ضرر (Stop-loss) استفاده می‌کنند. مثلاً فرض کنید قیمت بیت کوین ۴۸,۰۰۰ دلار است و این سطح حمایت اصلی بیت کوین محسوب می‌شود. می‌توانید سفارشی ثبت کنید تا اگر به‌عنوان مثال قیمت به ۴۷,۸۰۰ دلار رسید (Stop)، سفارش فروشی با قیمت ۴۷,۷۰۰ برای شما ثبت کند (Limit) تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

استاپ لیمیت
استاپ لیمیت

بخش‌های دیگر کوکوین

در کوکوین به‌جز خدمات صرافی، چندین و چند خدمت دیگر ارائه شده است که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

  • معاملات مارجین: امکان انجام معاملات مارجین در صرافی کوکوین با قرض‌گرفتن از صرافی از طریق اهرم‌های مختلف وجود دارد که البته ریسک بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان به معامله‌گران تازه‌کار توصیه نمی‌شود.
  • معاملات آتی: امکان شرط‌بندی روی قیمت آینده ارزهای دیجیتال با استفاده از قراردادهای آتی در کوکوین وجود دارد که البته مثل مارجین ریسک آن بسیار بالا است.
  • وام‌دهی به کوکوین: می‌توانید دارایی‌های خود را در اختیار کوکوین قرار بدهید و سود سالانه ثابت دریافت کنید که البته مبلغ این سود نسبت به ترید بسیار ناچیز است.
  • شرکت در اثبات سهام (Staking): اثبات سهام روشی در تأیید تراکنش‌های بلاک چین است که برخلاف اثبات کار (استخراج) نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری ندارد. به‌جای آن افراد برای مشارکت باید ارز دیجیتال موردنظر را خریداری کنند و به شبکه اختصاص دهند. به این صورت تراکنش‌های شبکه تأیید می‌شوند و هر سال مقداری به ارزهای دیجیتال آن‌ها اضافه می‌شود. در کوکوین مانند بایننس امکان مشارکت در اثبات سهام بسیاری از ارزهای دیجیتال وجود دارد.
  • استخر استخراج: ماینرهای بیت کوین و بیت کوین کش می‌توانند از استخر استخراج کوکوین هم استفاده کنند.
  • استفاده از ربات‌های معاملاتی: کوکوین امکان استفاده از چندین ربات معاملاتی را برای کاربران فراهم کرده است. این ربات‌ها به‌ معامله‌گران کمک می‌کنند بدون صرف زمان برای بررسی بازار ترید کنند. البته به‌گفته تحلیل‌گران ریسک این روش می‌تواند بسیار بالا باشد؛ چراکه نمی‌توان به استراتژی ربات‌ها در بلندمدت اعتماد کرد.

جمع‌بندی

پس از پیش‌آمدن مشکل اجبار احراز هویت در بایننس و کوچ معامله‌گران ایرانی از این صرافی، یکی از جایگزین‌های اصلی کوکوین خواهد بود. کوکوین هم مانند بایننس اعلام کرده است به کاربران ساکن ایران خدمات نمی‌دهند؛ اما از آنجا که احراز هویت در این صرافی هنوز اجباری نیست، تعداد زیادی معامله‌گر ایرانی با تغییر آی‌پی خود در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند.

بنابراین، به یاد داشته باشید ریسک فعالیت در کوکوین هم کم نیست و چه بسا ممکن است فعالیت در این صرافی از بایننس هم خطرناک‌تر باشد، چراکه در بایننس امکان برداشت موجودی پس از مسدودشدن حساب وجود داشت؛ اما در کوکوین هنوز نمی‌دانیم که این اتفاق رخ می‌دهد یا نه.

با توجه به فعالیت هزاران معامله‌گر ایرانی در کوکوین، در این مقاله نحوه ثبت‌نام و فعالیت در این صرافی بزرگ را آموزش دادیم. قطعاً کوکوین بسیار گسترده است و بخش‌های خیلی پیچیده‌تری دارد؛ اما بررسی و آموزش همه آنها در این مقاله متنی نمی‌گنجد. در این مقاله تلاش کردیم بخش اصلی صرافی کوکوین یعنی همان معاملات معمولی (اسپات) را به‌زبان ساده آموزش دهیم.

شما درباره کوکوین چه نظری دارید؟ آیا با این صرافی کار کرده‌اید؟ در بخش نظرات همین مقاله برای ما و سایر کاربران بنویسید.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی