-
چهارشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷ ب.ظ
حمید رابعی طی مقاله ای به تحلیل عمیق تاریخ اقتصادی اسلام پرداخته و بر بیان این نکته تأکید دارد که داستان ساختگی پیشنهاد ضرب سکه اسلامی توسط امام باقر (ع) از سوی تاریخنویسان به عنوان توطئهایی یهودی تصور میشود که به نوعی تحریف تاریخ با هدف تسلط بر اقتصاد مسلمانان میباشد.
جرجی زیدان و سید هاشم بن سید معروف الحسنی نیز به نقل از منابع گذشته بیان کردهاند که ضرب سکه اسلامی نه تنها از لحاظ اقتصادی تأثیر عمیق و بنیادی داشت، بلکه در حقیقت نقطه عطفی در تاریخ بانکداری اسلامی به شمار میآید. با این حال، رابعی تاکید میکند که تا پیش از این واقعه، معاملات در جامعه اسلامی عمدتاً به شکل کالا به کالا و یا با استفاده از سکههای رومی و ایرانی انجام میشد، و این نکته نشاندهنده نداشتن پایگاه مستحکم برای نظام بانکی اسلامی در آن زمان است.
گذشته از این، بررسی شخصیت عبدالملک مروان به عنوان خلیفه پنجم بنی امیه نیز حائز اهمیت است. او با تحت فشار قرار دادن مخالفان و گسترش سرزمینهای خلافت، همچنین با بهرهبرداری از دوران ناپایداری اقتصادی و سیاسی، توانست نظام مالی جدیدی را پایهگذاری کند که البته دارای تبعاتی جدی بر اقتصاد اسلامی بود. در واقع، تأسیس نظام بانکی به دست او، میتواند به نوعی به نفوذ یهودیها و ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری برای آنها نسبت داده شود.
به نظر میرسد که تداوم این وضعیت تا کنون نشاندهنده تأثیرگذاری عمیق چنین سیستم مالی بر هویت اسلامی جوامع مسلمان است. بنابر نظر رابعی، حذف صفر از پول ملی به عنوان یک راهکار مناسب جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور، کافی نیست. بلکه باید به حذف اسکناس و پول ملی به طور کلی اندیشید، چرا که این اقدام میتواند به پایهگذاری یک اقتصاد نوین اسلامی کمک کند.
از آنجایی که همچنان در عصر کنونی، نظام بانکی به دستها و پشتوانههایی دروغین وابسته است، ایجاد یک سیستم مالی منطبق بر اصول اسلامی ضروری به نظر میرسد. ابزارهای مالی موجود بدون پشتوانهای محکم، موجب بروز تورم و کاهش ارزش پول ملی شده و این مسئله نه تنها بر روی معیشت مسلمانان تاثیرگذار است بلکه به نوعی به سلطه و نفوذ سرمایهداران یهودی نیز دامن میزند.
این مطالب قابل تأمل میباشند و میتوانند به صورت مبنایی در بحثهای اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرند.
با احترام،