حمید رابعی

مدیر انتشارات قرآنیوم ، مدیر مسئول پایگاه اینترنتی اربعین و مجری طرح احیاء دستخط و بازآفرینی آثار ائمه اطهار علیهم السلام

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

آیا ادعای رایگان بودن سامانه شاد صحت دارد ؟

آیا واقعا استفاده از تمام بخشهای نرم افزار شاد رایگان است ؟ طی این مطلب با بررسی بخشهای مختلف نرم افزار شاد ثابت خواهیم کرد نه تنها استفاده از تمام بخشهای نرم افزار شاد رایگان نیست بلکه برنامه نویسان این اپلیکیشن رسمی به صورت زیرکانه و البته کاملا برنامه ریزی شده و بر اساس توافقهای خارج از ضوابط که بین آموزش و پرورش و  اپراتورها انجام شده این نرم افزار را به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای مافیای حاکم در وزارت آموزش و پرورش و اپراتورهای کشور درآورده اند .

همانطور که در مقالات قبل عرض شد سامانه شاد یک theme ضعیف و ابتدایی از کدهای متن باز یا اصطلاحا اُپن سورس نسخه های قدیمی نرم افزار مادر یعنی تلگرام با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال است به صورتی که یک مقایسه ساده مشخص میکند نرم افزار فعلی شاد بسیاری از امکانات و به روزرسانیهای حال حاضر تلگرام را نتوانسته در خود ایجاد نماید .

از آن طرف ضعف این سیستم قدیمی مانع از پویایی و کارایی آن شده به صورتی که به جای ایجاد زیر سیستمهای مورد نیاز در بخشهای مختلف خود از طریق ایجاد iframe  فقط به صفحات و لینکهای سیستمهایی همچون همگام ، سیدا ، سناد ، سجفا و ... در سرور medu.ir  متصل شده و عملا بین شاد و این سامانه ها سوئیچ میشود .

و البته همین عملیات سوئیچ بین دو سامانه از سوی ۵۰ میلیون کاربر فعال آن شامل جامعه فرهنگیان ، دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان دقیقا محل و منبع درآمد مافیای موجود در بدنه وزارت آموزش و پرورش و اپراتورها است .

با توجه به عدم تمکین وزارت آموزش و پرورش از قانون انتقال سامانه های دولتی به سرورهای داخلی طی سالهای گذشته و وجود بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال در این سامانه ها و فروش ترافیک اینترنت بین المللی برای استفاده از خدمات این سامانه ها عملا منبع سرشاری از درآمد پایدار و البته غیر قانونی و نامشروع را برای آموزش و پرورش و اپراتورها ایجاد کرده است که قطعا با کشف این تخلف مسئولان ذیربط دیر یا زود مورد بازخواست نهادهای نظارتی قرار خواهند گرفت و باید علاوه بر پاسخگویی در محضر قانون ،  پاسخگوی اقشار مختلف جامعه که طی این سالها درگیر این سامانه ها بوده اند نیز باشند .

به عنوان چند نمونه میتوان به سوئیچ  کانالهای مختلف معاونت پرورشی و تربیت بدنی با سامانه همگام برای شرکت در مسابقات و جشنواره های علمی ، فرهنگی و هنری و بحث هدایت تحصیلی و سوئیچ گروه های مختلف معاونت آموزشی با سامانه سیدا برای فرایند ثبت نمرات اشاره کرد .

اگر برای هر سوئیچ فقط ۱۰ هزار تومان هزینه غیر قانونی به کاربران این سامانه تحمیل شود در خوشبینانه ترین حالت هر سوئیچ ۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت جذب درآمد برای اپراتورها ایجاد میکند و با توجه به تعداد سوئیچهای هر کاربر در کل سال تحصیلی که با توجه به عملیاتهای مختلف به  بیش از ۲۰ مورد خواهد رسید ، این رقم به بیش از ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان در طول یک سال خواهد رسید  ، رقمی که میتوان حداقل هر سال برای پنج میلیون دانش آموز در کشور تبلت رایگان تهیه کرد

متاسفانه در شرایطی که به خاطر استمرار آموزش مجازی ، نهادهای خیریه کشور در حال جمع آوری کمکهای مردمی برای تهیه تبلت و گوشی برای دانش آموزان بی بضاعت کشور هستند مسئولان رده بالا در وزارت آموزش و پرورش از هر منفذی برای کسب درآمدهای غیر قانونی و نامشروع غافل نبوده اند که از سوئیچ بین نرم افزار شاد و سامانه های دیگر آموزش و پرورش برای کسب منافع ناشی از فروش ترافیک اینترنت به عنوان نمونه کوچکی از این نوع رانت میتوان یاد کرد

حمید رابعی
دبیر آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد مقدس

Rabei.ir

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی